Renoverade produkter är en lönsam nyhet för SCA Östrand

SCA Östrand

På SCA Östrands massafabrik i Timrå finns en av världens största produktionslinjer för blekt barrsulfatmassa. För att bibehålla sin höga kvalitet och miljöprestanda krävs processer med perfekta flöden. För att bidra till dessa levererar Fagerberg bland annat flödesmätare. Dessutom har SCA tillgång till ett utbytesprogram där trasiga delar blir som nya igen. Det ökar hållbarheten och sänker kostnaderna, vilket gör lösningen allt mer attraktiv.

Mycket ska klaffa i Östrands massafabrik. Och här spelar flödesmätare och magrör en viktig roll. Tidigare har de kastats när de slutat fungera, vilket inneburit stora mängder skrot. Att fortsätta så är ohållbart, vilket gör Fagerbergs utbytesprogram extra välkommet, enligt Andreas Niemelä, Gruppchef underhåll, el & automation på SCA Östrand.

”Det börjar verkligen löna sig. Förr skickade vi de största rören, men numera är det lönsamt även för de mindre. Nu skickar vi även tillbaka förstärkarna till flödesmätarna. Så det är mer än rören, det är även elektroniken.”

Fagerbergs utbytesprogram innebär att produkter som skulle kasseras i onödan istället renoveras, repareras och uppgraderas, varpå deltagande kunder får fullödiga produkter i retur. Utifrån ett hållbarhetsperspektiv är det också bra, då det minskar behovet av nyproduktion. Dels sparar det planetens ändliga resurser, dels minskar den stora miljöpåverkan som nytillverkning av produkter innebär

“They are people you like and find easy to talk to. Also, their service level is incredibly high,” he adds.

A prime example is when the Bäckhammar facility in Kristinehamn had a minor stoppage. The valves didn’t quite fit, so Morgan called Fagerberg. They listened and said they had an alternative in stock. He asked them to send the valves by taxi, but Fagerberg didn’t do that.

“The sales guy got behind the wheel, drove here, and left the parcel by the gate at night. Then he took a picture and sent it to me. Already that morning, we could start the switch. Simply awesome,” says Morgan. He adds that he has faced a similar dilemma several times and how Fagerberg, the very same day, solved the problem and sent products by express courier.

“It’s one hell of a service level, pure and simple,” he finishes.

We use cookies on this site

We use cookies to enhance your experience, to provide personalized content, analyze traffic on the site, and to understand where our visitors come from. By choosing 'I accept', you give your consent. You can also choose 'settings' to make your own choices.